Po wielu miesiącach prób restrukturyzacji zadłużenia, głównie zaciągniętego w czasie pandemii, brazylijskie linie lotnicze Azul złożyły wniosek o ochronę przed wierzycielami na podstawie amerykańskiego prawa upadłościowego. Lekarstwem na bolączki lotnictwa Kraju Kawy ma być konsolidacja dwóch największych operatorów: Azul i GOL, aby wyhamować rozwój LATAM Airlines, choć ochrona przed bankructwem może zniweczyć fuzję.
Prowadzenie rentownej działalności lotniczej w Ameryce Południowej jest niezwykle trudne. Wypracowanie zysków netto graniczy z cudem, a lekarstwem na finansowe problemy są fuzje. Przykładem potwierdzającym tezę jest przejęcie TAM Linhas Aéreas przez LAN Airlines. Mariaż chilijskiego przewoźnika lotniczego z brazylijskim odpowiednikiem pozwolił na stworzenie silnych LATAM Airlines – największego operatora w Ameryce Łacińskiej, w którym decydujący głos mają Chilijczycy.
Szybki rozwój Grupy LATAM (São Paulo stało się drugą i kluczową bazą po Santiago de Chile; przewoźnik odpowiada za obsługę prawie 40 proc. ruchu lotniczego w Brazylii) wpędził w tarapaty inne linie lotnicze z Kraju Kawy, których sytuacja finansowo-operacyjna jest daleka od ideału. Holistycznie ujmując, brazylijska branża lotnicza cierpi, a pandemia COVID-19, o której prawie wszyscy przedstawiciele z sektora już zapomnieli, wciąż oddziałuje na działalność przewoźników lotniczych, takich jak Azul Linhas Aéreas i Gol Transportes Aéreos, a więc dwóch największych operatorów na brazylijskim rynku.
Skala operacji linii GOL pozwoliła przewoźnikowi na zapewnienie sobie 33 proc. udziałów w rynku lotów w Brazylii, podczas gdy liniom Azul przypada 28-proc. udział, choć przewoźnik z siedzibą w São Paulo ogłosił w 2024 roku bankructwo, starając się o uzyskanie finansowania w kwocie 1,9 miliarda dolarów amerykańskich. Próby restrukturyzacji Azul nie przyniosły zamierzonego skutku – stan finansów operatora jest jeszcze gorszy, więc te brazylijskie linie lotnicze złożyły wniosek o ochronę przed bankructwem na podstawie rozdziału 11. amerykańskiego prawa upadłościowego. Ten
ruch może zniweczyć potencjalną fuzję z linami lotniczymi GOL, otwierając nową kartę w historii, a Azul stał się kolejnym latynoskim operatorem, który złożył wniosek o ochronę przed wierzycielami w następstwie poważnych negatywnego wpływu pandemii na branżę lotniczą.
Po ogłoszeniu wniosku o ochronę w USA, wartość akcji Azul spadła o 12 proc., podczas gdy od początku roku jest to już 70 proc. Umowa restrukturyzacyjna obejmuje zobowiązanie w wysokości 1,6 miliarda dolarów amerykańskich w finansowaniu w trakcie całego procesu restrukturyzacyjnego, wyeliminowanie ponad dwóch miliardów dolarów amerykańskich długu i zobowiązanie do 950 milionów dolarów amerykańskich w finansowaniu kapitałowym po wyjściu z ochrony.